مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت

مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت

مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت

مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت

سنگ های نیمه قیمتی که زیاد گرانبها نیستند؛ اما طرفداران زیادی را در طب سنتی به علت رنگ و کانی های موجود در آنها دارند و روی بدن انسان تاثیر فراوان می گذارند. پس از درمان یک بیماری توسط پزشک متخصص، از این سنگ ها به عنوان طب مکمل استفاده می شود. یکی از این سنگ های نیمه قیمتی یشم یا جید (Jade) است که از آنها برای درمان یا انجام مراسم مذهبی در تمدن های قدیم هند، چین، سرخ پوستان و اقوامی مانند:آزتکها و مایاها استفاده می کردند. برای زیبایی و دفع سموم پوست صورت نیز از رولر یا غلتک سنگ یشم در چین قدیم استفاده می شد.

نفریت چیست؟

یشم نفریت در غارهای دود گرفته و کلبه هایی که انسان های ماقبل تاریخ در آنها می زیستند، یافت می شود. در چین، اروپا، و نقاط دیگری در سراسر جهان، کارگران در عصر سنگ از این کانی سخت در ساخت سلاح، ابزار، زیورآلات و اشیا آیینی استفاده می کردند. کنده کاری های آنها نشان دهنده ی قدرت کائنات، زمین و نیروهای مرموز و عرفانی زندگی و مرگ است. رابطه کهن بین این سنگ قیمتی و بشریت از دیرباز تا جوامع مدرن بومیان نیوزیلند و قسمت هایی از آمریکای شمالی همچنان ادامه داشته است. در چین این امر بالغ بر ۳ هزار سال است که  به یک سنت هنری در حال شکوفایی تبدیل شده است.

نفریت یکی از دو مدل کانی شناخته شده به عنوان یشم در صنعت بین المللی سنگ های قیمتی و جواهرات است. (دیگر کانی از خانواده یشم، جدئیت می باشد.) رنگ آن از شفاف تا مات و از سبز تیره، زرد، قهوه ای، سیاه، خاکستری یا سفید دیده می شود. رنگ آن از جدئیت کدرتر است و اغلب به صورت خالدار و رگه دار می باشد. اسم آن از کلمه ی لاتین به معنای سنگ کلیه گرفته شده است. این اقتباس با توجه به جنبه ی پزشکی مورد استفاده جدئیت توسط بومیان آمریکا می باشد. نفریت مدت های زیادی با جدئیت اشتباه گرفته می شد.

به طور کلی ارزان، بسیار مورد استفاده و موجود در سایزهای مختلف، نفریت را غالباً برای مهره ها، تراش کابوشن، النگو و حکاکی آماده کرده است. چینی ها این سنگ را مرتبط با وضوح ذهن و خلوص روح می دانند. برخی از نقوش نمادین کهن که هنوز هم در کنده کاری های یشم مدرن استفاده می شود ( هم جدئیت هم نفریت ) عبارتند از: خفاش نماد شادی، پروانه نماد عمر طولانی، اژدها نماد قدرت، رفاه، نیکویی و جاودانگی، پی (دیسک دایره ای مسطح با سوراخی در مرکز آن) نماد بهشت.

از منابع مهم این گوهر می توان چین، کانادا، نیوزیلند، روسیه، تایوان و ایالات متحده امریکا را نام برد. سختی نفریت در مقیاس ماوس بین ۶ تا ۵/۶ بوده و دارای خاصیت ضربه پذیری بسیار مناسبی است به گونه ای که ضربه پذیر ترین گوهر شناخته شده است. نفریت تحت تأثیر گرمای شدید آسیب می بیند مخصوصا اگر سنگ، بهبود سازی شده باشد، گرمای بیش از حد باعث بی رنگ شدن رنگ سبز گشته و همچنین رنگ سفید را تیره و یا کهنه می سازد؛ ولی در مقابل نور پایدار است.

روش رنگ دهی به منظور تولید یا تثبیت رنگ که معمولا در نوع سبز این گوهر اتفاق می افتد با رنگ های روشن و روش اشباع با موم به منظور پوشاندن شکستگی ها و تبیت رنگ در هنگام پولیش، از روش های بهبود دهی این گوهر سخت به شمار می آید. البته توجه به این نکته ضروری است که گرمای بالا هنگام روش های بهبود سازی، نفریت را خراب می کند. نفریت بهبود سازی شده را یک گوهرشناسی خبره و یا توسط لوازم آزمایشگاهی می توان تشخیص داد.

مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت
مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت

استفاده از غلتک یشمی در پزشکی مدرن

امروزه نیز برخی از کلینیک های زیبایی از این رولرها استفاده می کنند. طی سال های اخیر برخی از شرکت ها این رولر را تولید نموده اند؛ البته نه از نوع سنگی آن تا فرد بتواند در خانه یک ماساژور صورت داشته باشد. استفاده از این رولرها به این صورت است که غلتک را روی پوست حرکت می دهند و با حرکت غلتک بر روی پوست، به پوست فشار ملایمی وارد می شود که این فشار سبب خروج سموم از پوست و توازن مایعات پوستی می شود.

اتفاقاتی که با حرکت غلتک سنگ یشم بر روی پوست می افتد:

  • گردش خون بهتر می شود؛ زیرا غلتک مانند یک ماساژور عمل می کند.
  • حرکت غلتک روی برخی از قسمت های صورت مانند گونه، سبب توازن مایعات جمع شده در آن می شود.
  • پف زیر چشم را از بین می برد.
  • سبب بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شود.
  • سبب سفت شدن عضلات صورت شده و چین و چروک ها را کاهش می دهد.
  • سلول سازی پوست را تسریع می بخشد.
  • با گردش غلتک روی پوست سبب کندن سلول های مرده و ظاهر شدن سلول های جدید زیر آن می شود.
  • سبب جذب بهتر کرم های پوست و تاثیرگذاری بیشتر کرم ها می شود.
  • استفاده از غلتکی که با سنگ یشم درست شده باشد، پوست را شفاف تر می کند.

 

مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت
مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت

جیدیت نوعی ماده معدنی پیروکسین و یکی از دو نوع سنگ یشم خالص می باشد. نوع دیگر یشم ، نفریت Nephrite نام دارد.

جیدیت گونه نایاب تر سنگ یشم بوده در نتیجه از ارزش بیشتری برخوردار است.
ارزشمند ترین نوع سنگ جیدیت که از تلالو رنگ آن مانند سنگ زمرد می باشد، سنگ جیدیت امپراطور Imperial Jadeite نام دارد.
تاریخچه جیدیت به هزاران سال قبل، زمانی که از آن برای ساخت سلاح و ابزار آلات استفاده می کردند (به دلیل سختی این سنگ) بر می گردد.

سنگ یشم ، سنگ محبوب آزتک ها و مایا ها (تمدن های باستانی قاره آمریکا )بوده و نام این سنگ نیز از عبارت اسپانیایی Pierda de ijada به معنی سنگ درد گرفته شده است.
در حقیقت سیاحان و کاوشگران اسپانیایی متوجه شده بودند که بومیان آمریکار مرکزی از این سنگ برای درمان درد و بیماری شان استفاده می کردند.
در زبان چینی ، به این سنگ (یو Yu ) به معنی بهشتی و یا مربوط به امپراطور اطلاق می شود.
از آنجاییکه این سنگ در مقبره پادشاهان چین یافت شده ، بنابراین اینطور به نظر می رسد که درتمدن چین این سنگ ، سنگی درباری محسوب می شده است.

 

مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت
مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت

تشخیص سنگ جیدیت

این سنگ را می توان از روی تراکم و سختی آن از گونه مشابه آن مثل نفریت تشخیص داد.
لازم به ذکر است که با توجه به نمونه های متعدد جعلی آن که در بازاز فروخته می شود ، تشخیص آن کاری دشوار برای عموم به نظر می رسد.
قابل اطمینان ترین روش تشخیص، اندازه گیری وزن مخصوص آن است.
همچنین از جمله روش های بازشناسی جیدیت از نفریت نیز صداسنجی است.
به این معنا که نفریت در صورت ضربه صدایی از خود متصاعد می کند در صورتیکه در مورد جیدیت اینطور نیست.

منابع سنگ جیدیت

اصلی ترین مبنع این سنگ و سنگ جیدیت امپراطور در برمه میانمار قرار دارد .
البته سنگ جیدیت امپراطور در گواتمالا نیز استخراج می شود .
علاوه بر میانمار جیدیت را می توان در ژاپن ، کانادا ، قزاقستان ، روسیه ، ترکیه ، کوبا و آمریکا نیز یافت.

 

فرآوری جیدیت

برای ازبین بردن رنگدانه های قهوه ای این سنگ از اسید استفاده می شود. اسید سفید کننده باعث می شود تا جیدیت خلل و فرج پیداکننده و شکنندگی آن افزایش یابد در نتیجه پس از سفیدکردن ، توسط نوعی پلیمر پر می شود تا هم خلل و فرج پر شود و هم استحکام آن افزایش یابد و هم ظاهر آن زیبا شود.

برای اطمینان از اینکه آیا این سنگ با مواد مصنوعی رنگ شده یا خیر از ، چلسی فیلتر ، استفاده می کنند. (نوعی فیلتر تخصصی برای تشخیص رنگ) در صورتیکه از این فیلتر به سنگ نگاه کنید ، درصورتی که جیدیت رنگ مصنوعی داشته باشد ، آنرا به رنگ قرمز می بینید. صنعت سنگ چین ، جیدیت را بر اساس میزان پیرایش انجان شده بر آن دسته بندی می کند.

بر اساس این دسته بندی :

 

گروه A : سنگ رنگ نشده و پر نشده و مقاوم است

گروه B: سنگ پرشده و سفید شده و رنگ نشده

گروه C: سنگ پرشده و رنگ شده

گروه D: سنگ مصنوعی

تمامی تولیدکنندگان صاحب نام انواع این سنگ ، کلیه عملیات اجرایی بر سنگ را اعلام میکنند. علیرغم تعداد بسیار زیاد سنگ های فرآوری شده، همچنان سنگ طبیعی و دست کاری نشده وجود دارد.

خواص زمین شناسی جیدیت

سیلیکات آلومینیوم سدیم NaAlSi2O6 فرمول شیمیایی
مونوکلینیک (تک شیب – تک خواب ) ساختار کریستالی
سبز، سفید ، نارنجی ، زرد ، مشکی و خاکستری رنگ
6.5-7 بر میزان سنجه مو Mohs Scale سختی
1.652-1.688 انکسار
3.30-3.38 تراکم
به ندرت (فقط در صورت کمبود کریستال ) شکستگی
مات ، نیمه شفاف شفافیت
0.020 شکست نور
مات ، روغنی ، شیشه ای درخشش
متمایل به سبز – متمایل به سفید و براق درخشش رنگی

 

در ستاره شناسی ، یشم نماد برج ثور است.

نکته : تاثیرات درمانی و متافیزیکی ذکر شده به صورت پیشنهاد درمانی در این مقاله تلقی نمی شوند.
تمامی مباحث سنتی ، آیینی و اسطور های بالا برگرفته از منابع متعددی بوده و به عنوان تنها گزینه موجود ذکر نشده اند.
این اطلاعات جایگزین نظر پزشک نیست و در صورت هرگونه عارضه ای به پزشک مراجعه نمایید.
استفاده از سنگ های درمانی هیچ گونه تضمینی در قبال درمان قطعی بیماری ها ندارد و نمیتواند تحت هیچ شرایط قابل اطمینان باشد.

ایده هایی برای طراحی سنگ یشم و زیور آلات

تنوع گونه های جیدیت ، این سنگ را انتخابی ایده آل برای کاربرد های متعدد می سازد .
جیدیت اغلب به صورت های نیمکره و ورقه ای برای استفاده در گوشواره ، گردبند و آویز برش می شود .
علاوه بر این برای استفاده به صورت سنجاق سینه ، گردنبند و دستبند مهره ای ، النگو ، انگشتر و دیگر موارد تزیینی دیگر به صورت های ظریف تری برش داده می شود این سنگ هم توسط زنان و هم مردان استفاده می شود.
به این صورت که برای زنان این سنگ می تواند در کنار جواهراتی نظیر الماس بر طلا و نقره بنشیند.
برای مردان نیز کاربرد هایی نظیر سنجاق کراوات دکمه سردست و آویز گردنبند و انواع انگشتر ها مورد استقاده قرارد می گیرد.
در شرق زیورالات جیدیت به شکل النگو به حتی کودکان نیز هدیه می دهند. نکته : هنگام خرید سنگ های ارزشمند ، بیشتر به اندازه آن توجه کنید تا وزن قیراطی آن ها. نسبت اندازه به وزن سنگ های رنگی متفاوت است. در مقایسه وزنی ، برخی از آنها بزرگتر و برخی کوچکتر از الماس هستند .

مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت
مقایسه سنگ جیدیت با سنگ نفریت | خواص سنگ نفریت | خواص سنگ جیدیت

خواص سنگ جیدیت    JADEITE :

 

  • ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای چهارم

  • جید ، کریستالهای پیروکسین دانه ای به هم پیوسته ای است که به رنگهای سبز، یاسی، سفید، صورتی، قهوه ای، قرمز، آبی، سیاه، نارنجی و زرد دیده می شود. گرانقیمت ترین گونه آن، جید سلطنتی است که به خاطر ترکیب کروم، سبز زمردین است و هنگامیکه این سنگ صیقل داده می شود، فرورفتگی هایی در سطحش دیده میشود

  • در رسوم چینی ها، جید نماد پنج خصلت انسانی؛ خرد، عطوفت، عدالت، فروتنی و شجاعت است. غالباً نمادهای این پنج ویژگی با جید ساخته می شود

  • جید  نمادی از آرامش و خلوص است

  • جید تاریخچه ای طولانی دارد و قرنهاست که بخشی از فلسفه آسیایی هاست. چون این سنگ به فرد کمک می کند تا به قلمروهای غیر فیزیکی دست یابد، “سنگ رؤیا” نامیده می شود. سنگی محافظ است و برای دفع انرژیهای منفی استفاده می شود

  • جید سنگ باستانی جذب عشق است که به شکل پروانه حکاکی می شود و در چین برای جذب عشق به گردن می اندازند. همچنین سنگی فوق العاده برای تجار و موسیقی دانهاست.

  • جذب موفقیت و رفاه و خوشبختی

  • ثبات شخصیت و افزایش خودکفایی

  • آزاد نمودن ذهن از افکار منفی

  • تصفیه ارگان های بدن

  • برای درمان مشکلات کلیه و غدد آدرنال

  • کمک باروری و زایمان

  • تعادل مایعات بدن

  • برای طول عمر کاربرد فراوانی دارد

  • محافظ بسیار قوی و به ویژه برای کودکان در برابر بیماری

  • در حالات التهابی بدن، یک اثر آرام بخش دارد و به دستگاه عصبی آرامش می‌دهد

  • جید یک ترمیم کننده قوی است و باعث بازسازی سلولهای عضلات، استخوانها و سایر بافتها می‌شود.

  • بر روی دستگاه عصبی سمپاتیک موثر است

  •  از نظر جنسی، مقوی و نیروبخش است

  • استفاده از این سنگ در بهبود بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، زخمها، خستگی و سردرد موثر است

  • جید سنگ شانس است و بین جنبه های ذهنی، فیزیکی، عاطفی و روحانی زندگی شما، آرامش و تعادل ایجاد می کند؛ در اینصورت اهداف دست یافتنی تر می شوند.

  • گفته می شود جید، شجاعت، عطوفت، عدالت، بخشندگی، فروتنی، ثروت و عمر را افزایش می دهد و منجر به غنای بیشتر زندگی می شود.

  • جید سنگ قلب است که قلب و نیز کلیه ها، سیستم عصبی، سیستم ایمنی و اندامهای مسوول تصفیه خون را تقویت می کند.

  • همه انواع و رنگهای جید محافظ بسیار خوبی هستند و بویژه کودکان را در برابر بیماریها حفظ می کنند. همچنین ارتعاشات آرامش بخش بسیار قدرتمندی دارد که از بسیاری جهات سودمند است

  • اگر می خواهید خوابی با تعبیر روشن ببینید، تکه ای جید سبز زیر بالش خود قرار دهید. اگر می خواهید درک بیشتری از معنی خوابی که دیده اید داشته باشید، تکه ای جید بنفش کمرنگ را نیز کنار جید سبز قرار دهید. برای جذب ارواح راهنما در خواب، جید طلایی زیر بالش، می تواند به شما کمک کند.

 

تفاوت سنگ جیدیت با سنگ نفریت

نوع دیگر سنگ یشم، نفریت نام دارد که به راحتی با جیدیت اشتباه گرفته می شود. این سنگ رایج تر و نرمتر از جیدیت می باشد. همچنین وزن مخصوص کمتر و ساختار کریستالی متفاوتی دارد.

دارای ترکیب شیمیایی متفاوتی است ( نفریت : سیلیکات آهن منیزیم کلسیم ، جیدیت : سیلیکات آلومینیوم سدیم)

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط به وبلاگ فروشگاه اینترنتی

سنگ قیمتی و نیمه قیمتی عمارت سنگ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *